ההיסטוריה של אמירים

אמירים - כפר נופש צמחוני

אמירים, לא החלה את דרכה ככפר או מושב צמחוני. למעשה,  ניסיון ראשון להיאחז בקרקע באמירים, התרחש עוד ממש  עם קום המדינה, אך ניסיון זה ,לא צלח. ומעשה שהיה כך היה:
עוד מן הימים הראשונים של תחילת קום המדינה, הבינו מנהיגי הישוב החדש את החשיבות הגדולה של יישוב הגליל. וכך, מיד אחרי קום המדינה, עלתה על הקרקע באמירים, קבוצת עולים חדשה מעולי תימן. הקבוצה, שהגיעה לחבל ארץ, שלפחות בימים ההם, היה שומם וצחיח לגמרי, לא מצאה כאן את מקומה, ולא הצליחה להיאחז בקרקע. מזג האוויר החורפי, היה קשה מנשוא לאלה שלא מכבר בילו במדבריות תימן, והדרך היחידה, שהובילה אל תוך המושב החדש, נשטפה עם בוא עונת הגשמים, והמתיישבים החדשים, מצאו עצמם נצורים ומבודדים, אין יוצא ואין בא. וכך, עוד בתחילת דרכה, ננטשה ההתיישבות החדשה, ונשארה נטושה, עד אשר אוכלסה מחדש, הפעם על-ידי קבוצת עולים מצפון אפריקה.
למרבה הצער, גם התיישבות זאת לא החזיקה מעמד לאורך זמן. לא חלפו חורף אחד או שתיים, וכבר ביקשו העולים החדשים שלא מכבר הגיעו ממקום מדברי וחם, לנטוש את המקום הרטוב והקר הזה, שהדרך אליו נשטפה כל חורף, ממי הגשמים שהתנקזו בוואדי העובר ממש במרכז היישוב. כך, ננטשה אמירים בשנית, ותושביה המרוקאים עברו להתגורר מעבר לכביש, ממול אמירים במושב שפר, הקיים עם אותם התושבים עד עצם היום  הזה. רק שלוש משפחות, סרבו להתפנות מאמירים ולעבור לשפר, והן חיות כאן באמירים, עד עצם היום הזה, כחלק מן המרקם האנושי המעניין המרכיב את אמירים. 
 
באותם ימים, פנתה קבוצה של צמחונים וטבעונים אל הסוכנות היהודית, ובקשה להפנותה אל קרקע פנויה בגליל, שכן ברצונם היה להקים יישוב מיוחד במינו, יישוב שכל תושביו צמחונים או טבעונים.
וכך, הופנו המתיישבים החדשים אל אותה נקודה  בגליל, אשר ננטשה כבר פעמיים, מתוך תקווה כי הפעם, יצליחו המתיישבים החדשים להיאחז בקרקע.
ואכן, כך באמת קרה: המתיישבים החדשים, חדורי אידיאולוגיה של גידול ירקות ופירות אורגניים,  לצריכה עצמית, החלו במרץ להפריח את השממה, וליישב את המקום הנטוש. קשיים רבים ותהפוכות רבות עברו על המתיישבים החדשים, ולא ביום אחד, נבנתה אמירים והגיעה למצבה ומעמדה הנוכחי. אך עקב מאמצי המתיישבים הראשונים ונחישותם,פרחה לה אט-אט השממה ואמירים הפכה לכפר ירוק, פורח ויפה. תושבי אמירים, של אותן שנים ראשונות, עסקו לפרנסתם בחקלאות זעירה, גידול ענבים או פירות נשירים, בשטח אדמה קטן הצמוד לבית המגורים, או במטעים הסמוכים ליישוב. אלא שביום בהיר אחד, נוצר מצב בו חקלאי קטן, לא יכול היה יותר להתפרנס משטח חקלאי קטן, ונוצר הצורך הדחוף למצוא פתרונות לתעסוקה ופרנסה למתיישבי הגליל, פן יינטשו הישובים לטובת מרכזי הערים, באין מקור פרנסה לקשור אותם אל הקרקע. וכך עלה במוחו של מאן-דהו הרעיון להקים לולי תרנגולות בישובים בגליל. הלול נתן מענה למתיישבים, מאחר ובשטח אדמה קטן, הסמוך לבית המגורים, ניתן היה לבנות כמה לולים, ולייצר פרנסה זמינה בעבודה חקלאית מהבית. כמעט כל יישובי הגליל, "קנו" את הפתרון המוצע בידיים פתוחות. כולם חוץ מאמירים. בשל היותם צמחונים-טבעונים, לא יכלו לבסס תושבי אמירים את פרנסתם על ענף הלול, ובקשו לעצמם פתרון אחר. משרד התיירות של אותם שנים, הגה את הרעיון שנראה אז מהפכני: להקים יחידות אירוח כפרי, בצמוד לבתי המגורים, ולהתחיל את תנופת התיירות הכפרית בגליל, כמקור פרנסה. אמירים, בשל אופיה המיוחד, מיקומה האסטרטגי, הנופים המרהיבים והאקלים המיוחד, נבחרה להוביל את הניסיון. וכך, בשנת 1985, הוכרזה אמירים ככפר תיירותי ראשון מסוגו, והצימר הראשון נולד כאן באמירים, בלב הגליל. מאז, הלך ענף התיירות הכפרית והתפתח, ומאותה התחלה הססנית וצנועה, נולדה תנועה חשובה ומרכזית בתיירות הישראלית, הן לתיירות פנים והן לתיירים מחו"ל. אמירים, שהייתה הראשונה שהתוותה את הדרך לעיצוב ענף התיירות הכפרית, ממשיכה להוביל את הענף, וכיום ניתן למצוא באמירים כ- 200 יחידות אירוח. צימרים באמירים מתחלקים לקטגוריות שונות: צימרים לזוגות, צימרים גדולים יותר לקבוצות קטנות של חברים, וצימרים למשפחות. בשל השפע הרב של סגנונות בניה, החל בבקתות עץ מעוצבות, דרך צימרים הבנויים מאבן גלילית טבעית ועד מבנים בסגנונות מקוריים וייחודיים, מציעה אמירים לאורחי הצימרים מבחר רחב ומגוון של צימרים בעיצובים שונים וברמות מחיר שונות, כך שכל אחד יכול למצוא כאן באמירים, את הצימר המתאים לו באופן מיוחד.
במשך השנים, נוספו לצימרים באמירים עסקים אחרים, הנותנים שרות נוסף למתארחים בצימרים. בין היתר יכול המתארח בצימר למצוא באמירים מסעדות צמחוניות, גלריות לאומנות ולמתנות, חנויות לבגדים, מתנות ומזכרות, מטפלים אלטרנטיביים במגוון סגנונות העיסוי האלטרנטיבי הקיימים, מרכזי ספא באמירים וטיפולים הוליסטים, מרפאים טבעיים, מרכז בריאות והתחדשות, מרכז מדיטציה ויוגה, טיולי ג'יפים, קריאה בקלפים ועוד..
וכך הפכה אמירים לכפר נופש של ממש, המציע לאורחי צימרים באמירים, לבד מן השהייה בצימר, גם שפע של אטרקציות תיירותיות, להנעים ולהעשיר את זמן חופשתם באמירים. ובכך, מצדיקה אמירים את המוניטין שרכשה לעצמה עם השנים, כבירת התיירות הכפרית והצימרים בגליל.